Chaotisch Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van George Maissan - WaarBenJij.nu Chaotisch Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van George Maissan - WaarBenJij.nu

Chaotisch Jakarta

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg George

08 Februari 2016 | Indonesië, Batavia

Chaotisch Jakarta

Zaterdag 30 januari haalt een busje ons om half vier s’ochtends op en brengt ons naar de AirPort. We vliegen naar Melbourne. Na zes uur wachten gaan richting Djakarta met een groot vliegtuig van Garuda. De stewardessen geven ons een lange benen plek, heerlijk.

Jakarta is een overvolle chaotische stad. We rijden met een taxi naar de air B&B De chauffeur vindt het met moeite. Ons appartement zit in een complex van 8 woontorens met 47 verdiepingen en daaronder 8 verdiepingen met winkels, een heuse ijsbaan en garages. We bellen Dhr Janssen die een meisje stuurt dat geen Engels spreekt. Met heen en weer bellen vinden we het appartement en een restaurant in de Mall. Drie obers die geen Engels spreken, nemen onze bestelling op. Beneden horen we gamelan muziek en zien dansen met draken, dit voor het Chinese nieuwjaar dat eraan komt. Er staan overal bewakers die ons al snel weten te vertellen waar we moeten zijn. We zijn op en slapen vroeg in.

Zondag 31 januari
Even oriënteren! Hoe gaan we deze stad bemannen of bevrouwen.
We ontdekken dat we 6 hoog zitten met uitzicht op een grote tuin waarin mensen elke ochtend uitgebreid joggen, hun kinderen uitlaten of zichzelf.
Alles is nog dicht, behalve de supermarkt. We ontbijten met crackers en pepersmeerkaas.
We vinden de mainhall en de taxi’s. In de taxi belt Roos ons dat er is ingebroken en dat de Apple computer en sieraden zijn meegenomen. Heel jammer, erfstukken van mijn moeder helaas. De kinderen lossen het fantastisch op, de rommel die ze gemaakt hebben gaan we niet zien. Dank kinderen!
We bezoeken de kathedraal en de kostschool van de Ursulinen waar omi Giny is geweest bij het Merdeka plein. Er is een dienst in de kathedraal. Hij zit tjokvol, er staan zelfs rijen stoelen buiten. Het altaar is prachtig versierd met witte bloemen.
Daarna krijgen we een rondleiding aan de overkant in de grootste moskee van Azië , na Mekka en Medina.
We krijgen uitleg over de essentie van de islam en de 5 regels waarnaar zij moeten leven. . De moskee heeft dan ook vijf verdiepingen.
We lunchen in de Mall naast de ijsbaan.
Bij het restaurant vragen we aan de ober: “ how long do we have to wait?” De ober schrijft op: “ mister how long, two persons”.

Om 20 uur komen Ton en Edith aan, ook na lang zoeken. We eten gezellig bij Nasayan.

Maandag 1 februari
We ontbijten met crackers, kaas, yoghurt, fruit en zoete koffie.

10 uur hebben we een afspraak met Kenny, Iwan en Rosie de mainentrance van de Mall. We hebben een prettige kennismaking en uitwisseling over de lezingen tijdens de koffie. Rosie komt veel later vanwege het verkeer. Het zijn aardig bijzondere mensen, die heel blij zijn dat we er zijn.
De kindergarten van Rosie in Jakarta is gestopt omdat de lokatie is verkocht, heel jammer.

We kopen echt brood en maken een heerlijke lunch in het appartement.
We gaan met een taxi naar Kota, een wijk van Bandung.
Hier staat café Batavia, een tempo doeloe restaurant, heel chique met prachtige boeketten met verse bloemen en een fotogallerij met celebreties. We voelen ons kolonialen tijdens ons drankje.
Er staan levende standbeelden op het plein, we worden belaagd door studenten die een foto met ons willen maken en een interview afnemen voor hun studie. We lopen nog wat rond en belanden in een straat met veel zeilmakers;er is veel troep.
De tegenstelling met de Mall is heel groot.

• 12 Februari 2016 - 16:07

André Bonthuis:

Hatti, hatti, plan , plan.....beste vrienden....klinkt allemaal heel avontuurlijk ( behalve dan die rottige inbraak) als je zoals wij door overlijden, griep en verkoudheid wordt geteisterd terwijl ik al werkend ook nog een beetje kniel op een bed violen.... Dus : enjoy mes amis! Liefs Andrė