See, Seals and Hot springs - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van George Maissan - WaarBenJij.nu See, Seals and Hot springs - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van George Maissan - WaarBenJij.nu

See, Seals and Hot springs

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg George

30 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Vrijdag 30 januari:
De Jucy Chaser camper is goed afgeleverd, George heeft tot het einde toe goed gereden en Anneke heeft de route aangegeven.

Vanmorgen om 3.30 uur kregen we een wake Up call in ons hotel bij Christchurch. We werden naar de AirPort gebracht en we vliegen om 6.10 uur. In Melbourne moeten we zes uur wachten op het vliegtuig naar Jakarta. Tijd voor een blog schrijven en wat lezen.

Maandag 25 januari zijn we in Westport.
We gaan al vroeg naar cape Foulwind, de zeehondenkolonie. Wat leuk is dat! Groot en klein, luierend, zwemmend en de kleintjes stoeiend.

Dan op weg naar ‘ Gentle Annie’, een camping aan zee in de middle of nowhere.

Bij een tussenstop met enorme wolkenluchten, mijmeren we over wolkerig worden: almaar (mee)bewegen, steeds weer anders , zo leven we nu of te wel : go with the flow. Dit is toch wel een speciale ervaring en een vermogen, goed om te proberen te blijven doen.

Camping Gentle Annie heeft geen stroom, wel een prachtig aangelegde bloementuin met gemaaid gras en heel snel internet. De Maori zeggen dat in de lente ‘gentle Annie’ eraan komt!?
Een stel jong idealisten runt de tent, groentetuin en gekleurd water in de toiletten.
Het wordt zo warm dat we schaduw moeten maken met een laken.

S'avonds zoeken we Solvey en Diederik Ruares op, die samen met Gerda Lubbering vlakbij in een huisje zitten. Zij hebben 30 jaar geleden de vrije school beneden en bovenbouw in Christchurch tot bloei gebracht en zijn nu met pensioen. Ze vinden de New Zeelanders zoveel vriendelijker dat ze graag blijven in dit land. Ze ontvangen ons enthousiast met koffie en taart. We hebben een gezellige avond en blijken veel dezelfde mensen te kennen en meteen veel om over te praten en uit te zoeken.

Dinsdag 26 januari.
Regen,Op pad en in Westport de vergeten tandenborstel opgehaald. Richting Nelson. Ik breien en George sturen. Om 12 uur is het droog.
Weer heel andere bergen, veel dennen hier.

Nelson is een gezellige overzichtelijke stad. Het valt weer op dat er geen oude gebouwen zijn. De rivier de Maitai stroomt dwars door de stad, heel schilderachtig, we lopen er een eind langs.

We gaan naar de kiwicamping aan het strand, heerlijk rustig. Stel je voor; eten aan het strand met alleen het ruisen van de zee. Met diverse mensen gesproken; vrouw met kindje die op een biologische boerderij woont in marlbourough sound en een stel New Zeelanders die allerlei tips geven, heel aardig. Een warme idyllische avond, waar vind je zoiets?!

Er staan in New zeeland te veel bijenkasten volgens Ton omdat iedereen graag de heerlijke honing wil hebben. Er zijn wel heel veel bijen.
Woensdag 27 januari.
Na ontbijt en studie weer op pad. Uitgezwaaid door de vriendelijke New Zeelanders.
Lunch in de camper aan de oostkust. De westkust heeft alleen stenen. Hier zijn de mooiste schelpen te vinden. Jammer dat we maar zo weinig mee kunnen nemen, maar een paar cadeautjes lukt wel.

Vlak voor Kaikoura zien we weer een kolonie zeehonden, groot en klein, heel leuk.

George gaat weer op schelpenjacht op een mooi plekje en vindt hele mooie Paua’s”.

We hebben stukjes voet niet ingespoten en dat weten de sandflies te vinden! Krabben is een no go area, want dan wordt het alleen maar erger, heel lastig.

Donderdag 28 januari
Regen. We rijden naar de zeehonden op de punt van de baai van Kaikoura. Je zou ze hier kunnen aanraken, wat een paar chinezen ook bijna doen. Beter niet, ze kunnen behoorlijk bijten. We maken mooie close ups. Walvissen en dolfijnen zien we niet.

We rijden door onbewoonde bergen met veel slingerweggetjes naar Hanmar Springs.
Om twaalf uur is het weer droog. Het is een gezellig gebeuren, je hoort alle talen spreken en ziet alle leeftijden.We dobberen geruime tijd heerlijk in de hot Pools van 36 tot 40 graden. Er zit sulfur, selenium, kalium en carbonaat in het water. Heerlijk!
Verfrist, doorwarmd en fit gaan we verder richting Christchurch. Zonnige heldere prachtige vergezichten.

De boeking van de 15e januari wordt omgeboekt naar vandaag op de top ten camping. Wijntje, biertje, chips en zon, genieten.

Vrijdag 29 januari.
We maken de camper schoon en pakken de koffers.
We rijden door het door aardbevingen getroffen Christchurch. Overal wordt gebouwd. Alleen de kathedraal nog niet. Kans op herhaling is groot. Diederik zei dat hij die dreiging nog wel een reden vindt om misschien nog eens te verkassen. Het gebeurt ook bijna jaarlijks!

We rijden naar Akaroa een mooi, lieflijk, oorspronkelijk Frans kustplaatsje. We komen hier na wederom een mooie tocht door de bergen. We hebben bewondering voor Jasper dat hij dit met zijn grote campervan heeft gedaan. Een niet gemakkelijke klus met al die haarspelden. Vangrails doen ze bijna niet aan.
Uiteindelijk zien we schilderachtige Franse huisjes, een baai met boten, veel bloemen en leuke winkeltjes. Het is zonnig en bewolkt.

Toch een beetje weemoedig dat het bijna afgelopen is.

Het Sudima hotel in Christchurch is heerlijk.

We bellen Sanne om afscheid te nemen en Ton en Edith die we morgen gaan zien in Jakarta.

Het afleveren van ons gezellige huisje voor twee weken gaat soepel. Het is allemaal goed gegaan!! Slapen tot de wake up call.

• 30 Januari 2016 - 06:47

Rene:

hoi wat gaaf je verhaal per dag en echt genieten zo te horen nou dat doe ik ook hoor.
    gisteren met een prettig mevrouwtje koffie wezen drinken in kijkduin was erg gezellig en het was ineens half elf gewoon de klok had haast en wij niet.
    ben benieuwd wat je volgende belevenis is ben niet jaloers op je of toch eigenlijk wel misschien ooit in een verre toekomst kan ik ook nog eens zoiets gaan doen.
    nou groetjes voor daar vanaf hier.
    heb het goed en we spreken elkaar

• 30 Januari 2016 - 10:17

Dirksje Otter:

Ha anneke en georg, wat een reis en heel fijn om zo af en toe een stukje mee te reizen, nog een mooie staart aan de reis in indonesie met jullie lezingen wel heel bijzonder.

• 30 Januari 2016 - 15:59

José Stolk :

Ha Anneke en George, heerlijk om te lezen wat jullie meemaken! En nu nog naar Indonesië! Goede reis en ook daar nog een prachtige tijd!!!
    Xxx

• 30 Januari 2016 - 17:03

Cornelia:

Mooi verhaal vol bijen. Neem voor ieder van ons een be mee. To be or not to be is dan geregeld. Een arm of ander lichamelijkatribuut in het verband vanwege schade zeehondenbeet doet het in Nederland goed. Stoere opa en Omi veel liefs en tot spoedig ziens. (w)

• 30 Januari 2016 - 17:33

Sofie:

Lieve mensen, Joos en ik wensen jullie een fijn verblijf inIndonesie!

• 30 Januari 2016 - 22:16

Gerda:

Wat fijn om jullie mooie reis te kunnen volgen. Een heel goede tijd toegewenst voor het 2e deel van jullie reis.

• 30 Januari 2016 - 23:25

Thijs & Nelleke:

ha lieverds, wat heerlijk om jullie verhalen te lezen, het blijft ongelooflijk wat jullie allemaal meemaken in deze weken. Nu waarschijnlijk al in Djakarta of nog onderweg. Spannend, het land van Georges moeder, mijn vader en zoveel andere Nederlandse voorouders. Ik wens jullie veel succes met de lezingen. Leuk om al die verre scholen te mogen zien, in Nieuw Zeeland en nu ook in Indonesië. Wij waren wat dichter bij huis, vandaag op de open dag van de Vrije School in Nijmegen en zagen een demonstratie nat-in-nat schilderen van de (3e) klas van onze Teun, Sanneke & Jasper gaven Pepijn op voor de kleuterklas, hij wordt van de zomer 4 jaar. L'histoire se repete! Liefs, Nelleke