Gletsjer, Pancack,s en Kiwi,s - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van George Maissan - WaarBenJij.nu Gletsjer, Pancack,s en Kiwi,s - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van George Maissan - WaarBenJij.nu

Gletsjer, Pancack,s en Kiwi,s

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg George

25 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Westport

Op vrijdag 22 januari vertrekken we uit Wanaka naar Mararoka. Wederom een mooie tocht langs Lake Haweo. We vinden een plekje onder kersenbomen met alleen vogels als geluiden om ons heen.
We gaan de Blue Pools wandeling maken. Dit is een oerbos met bemoste bomen,varens,, vogels en hangbruggen, waar George zomaar overheen loopt zonder te hoeven zingen, met zicht in de diepte op helder blauwe rivieren, het paradijs. Je voelt de groeikrachten.
S ‘Nachts hoor je af en toe ‘pok’, dan valt er een kers op het dak. Verder alleen vogels. Ik krijg het voor elkaar om de Tui te fotograferen.

Zaterdag vertrekken we naar Haast. Het is droog, wel bewolkt!
We zien dampende bossen, een wonderlijk fenomeen.

We stoppen even bij de Roaring Billy fall.. Hier doen we een wandeling die weer te mooi is.
Er groeit hier native mistletoe met rode en gele bloemen alleen de Possum vinden ze heel lekker jammer genoeg. We zien wel weer boomvarens en horen duizenden krekels een oorverdovend lawaai. Aan het eind van de wandeling is een brede rivier en een waterval.
Nederlandse leeftijdgenoten vertellen dat ze met een tentje rondtrekken, chapeau!

De volgende stop is bij een zalmkwekerij in de middle of niks. Grote zalmen en lekkere broodjes zalm met heerlijke koffie.

Door naar de Franz Joseph gletsjer. Een wandeling van twee uur er naar toe, maar de moeite waard. Het is indrukwekkend om te zien hoe alle natuurkrachten werken, de omstandigheden zijn elke dag anders. De gletsjer zelf is nu alleen per helikopter te bereiken.

We rijden door naar Hokitika, de Jade stad. De Kiwi camping is overstroomd, dus wordt het shining star. Dit is aan het strand dat bekend staat om zijn vele aangespoeld hout waar jaarlijks wedstrijden voor worden georganiseerd. We lopen er door zwart lavazand. George kan het niet laten om weer wat stenen in zijn zak te stoppen, ze zijn ook te mooi.

’S Avonds belt Edith even gezellig.

Wat een gevarieerde dag!

Deze nacht regent het voor het eerst en het is warm.

Zondag 24 januari rijden we naar het dorp Hokitika, de jade stad. Er zijn inderdaad talloze winkels vol sieraden en ook bussen met Amerikanen. George vindt een stoere Jade ketting. Het is volgens de Maori een heilige steen.
Ik kies een wit schelpen sieraad.
George vind in de uitverkoop nog een mooie possum trui voor heel weinig.

We gaan naar een minidierentuin. Er zijn daar lange vin alen van 120-130 jaar. De oma met een geknikte nek is 130 jaar.(zie foto)
In een donker verblijf zien we een echte kiwi rondscharrelen, moet je toch gezien hebben in dit kiwiland. Ze lopen niet vrij rond, dus dan maar zo.
Er zijn hier ook glimwormen te zien en mini dinosaurussen.

We vertrekken richting Westport. Het klaart op.
Een woeste zee aan de ene kant van de weg en aan de andere kant een dicht regenwoud, heel apart.

We stoppen in Punakaiki waar de Pancake rocks zijn.
We eten eerst pancakes voor we de ongelooflijk indrukwekkende Pancake rocks gaan bekijken. We filmen en fotograferen er weer op los.
Het is nog steeds droog.

De sandflies zitten vooral op onze handen, de ‘soov’(waar sofen al niet goed in zijn) zalf helpt een beetje.

Er zijn overal te weinig mensen in New Zealand, dat verzuchten de mensen zelf ook, dus wie zijn heeft in een mooi huis met veel rust een ruimte voor een schappelijke prijs, hier kan het!

We rijden door tot de Truman walk; een eerst een native forest met pinaupalmen.
We zien Rata, Marai en Rimu bomen. Een sprookjesachtige, wezenlijke wereld.daarna de zee met overhangend rotsen. De zee is zo krachtig met opspattende golven. Je krijgt ontzag voor de krachten van het water. Je kunt je hier voorstellen hoe een tsunami werkt.

Naar de camping in Westport aan zee. Slapen; Wallen weg werken.

• 25 Januari 2016 - 08:56

Jeanine:

Lieve An en George, wat een leuke manier om met jullie mee te reizen!! Een van onze volgende reizen zei Peter altijd.. Ik mis de beelden dus kom graag foto's kijken. Geniet! Liefs Jeanine

• 25 Januari 2016 - 10:54

Henny Jacobsen Jensen:

Wat een natuurkrachten.Het klinkt overweldigend.We lopen met jullie mee.PS. Kunnen jullie mij het tel.nr. van Roswitha of Patrick mailen??